Skip to main content

Business Staistics- Census and Sample Method

Census and Sample : Under the census data are collected for each and every unit of population on the other side sampling is simply the process of learning about the population on the basis of a sample

The sampling can be grouped under two broad heads probability sample and non probability sample. where as probability sampling method are those in which every item in the universe has probability of being chosen for the sample. where as non-probability sampling method are those which do not provide every item in the universe with a known chance of being included in the sample. 

1. Probability Sampling Method  

(a) Sample Random Sampling: Lottery Method, Table of Random Number

(b) Systematic Sampling: In it the first sample is selected randomely and generally followed by Kth students 

K=N/n

K= Sampling Interval , N=Universe Size and n= Sample Size

 for example in a class 100 students with roll no from 1 to 100. It is decided to take a sample of 10 students. Use systematic sampling method 

                        Now, 

                        K=N/n

                      100/10=10

            Suppose the first student comes out to be 6th 

                  6, 16, 26, 36, 46, 56, 66, 76, 86, 96 

(c) Cluster Sampling: There are several stages in which the sampling process is carried out. Suppose we want to take a sample of 5000 households from the state of U.P . At the first stage, the state may be divided into a number of districts and a few districts selected at random. At second stage each district may be sub divided into number of villages and sample of villages may be taken at random. At third stage a number of household may be selected from each of villages selected at second stage. 


2. Non-Probability Sampling

(a) Judgement Sampling: In this method of sampling the choice of sample items depends exclusively on the judgement of the investigator. In other words the investigator select the sample on the basis of his or her own judgement.

(b) Quota Sampling: The quota sampling is type of judgement sampling and is perhaps the most commonly used sampling techniques in non-probability category. In the quota sample quotas are set up according to some specified characteristics such as so many in each of several income groups, so many in each age, etc.

(c) Convenience Sampling: The sample which is easily available such as telephone directory etc

Popular posts from this blog

риЗрииੋри╕ੈਂриЯ ри╣ਾри░риЯри╕ рижਾ ри╡ੰри╢ ридਾриИриХри╡ਾਂрибੋ ри╡ਿੱриЪ ри╕ੋрии ридриЧриоਾ риЬਿੱрид риХੇ ри░ਾриЬ ри▓риИ риЪੁригਿриЖ риЧਿриЖ

риЗрииੋри╕ੈਂриЯ ри╣ਾри░риЯри╕ ри╕риХੂри▓, риЧ੍ри░ੀрии риоਾрибри▓ риЯਾриКрии рижੀ рииੌри╡ੀਂ риЬриоਾрид рижਾ ри╡ਿрижਿриЖри░риеੀ ри╡ੰри╢ рикੰриЬਾрим ри╕риХੂри▓ рйЫਿри▓•ਾ ридਾриИриХри╡ਾਂрибੋ ри╡ਿੱриЪ риЕੰрибри░-17 ри╡ри░риЧ ри╡ਿੱриЪ рикри╣ਿри▓ੇ ри╕риеਾрии ридੇ ри░ਿри╣ਾ риЕридੇ риЙри╕рииੇ рилਿри░ ридੋਂ ри╕ੋрии ридриЧриоੇ ридੇ риХримрйЫਾ риХри░ ри▓ਿриЖ। ри╡ੰри╢ рииੇ риЗриХ ри╡ਾри░ рилਿри░ ри╕риХੂри▓ рижਾ рииਾਂ ри░ੌри╢рии риХੀридਾ। риЗри╕ ридੋਂ рикри╣ਿри▓ਾਂ ри╡ੀ ри╡ੰри╢ ри╕риХੂри▓ ри▓риИ риХриИ ридриЧриоੇ риЬਿੱрид риЪੁੱриХਿриЖ ри╣ੈ। рйЫਿри▓•ਾ рикризੱри░ੀ риЬਿੱрид рииਾри▓ ри╣ੀ ри╡ੰри╢ рижੀ риЪੋриг ри░ਾриЬ-рикризੱри░ੀ риЯੀрио ри▓риИ ри╣ੋ риЧриИ। риЗри╣ риоੁриХਾримри▓ਾ ри▓ਾ-римри▓ਾри╕рио ри╕риХੂри▓ ри╡ਿриЦੇ ри╣ੋриЗриЖ। ри╡ੰри╢ рижੀ риЗри╕ ри╢ਾриирижਾри░ ри╕рилри▓ридਾ ридੇ рибਾриЗри░ੈриХриЯри░ рик੍ри░ਿੰри╕ੀрикри▓ ризੀри░риЬ римрииਾридੀ риЕридੇ ри╡ਾриИри╕ рик੍ри░ਿੰри╕ੀрикри▓ ри╢ри░риоੀри▓ਾ рииਾриХри░ਾ рииੇ ри╕риХੂри▓ рижੇ риЦੇриб риЗੰриЪਾри░риЬ ри╕ੰриЬੀри╡ ринਾри░рижри╡ਾриЬ риЕридੇ риХੋриЪ ри╣ри░рик੍ри░ੀрид ри╕ਿੰриШ рииੂੰ ри╡ризਾриИ рижਿੱридੀ। ри╕риХੂри▓ рижੀ риоੈриириЬриоੈਂриЯ рииੇ ри╡ੰри╢ рииੂੰ ри╡ризਾриИ рижਿੰрижੇ ри╣ੋриП ри░ਾриЬ-рикризੱри░ ридੇ ри╡ੀ риЬਿੱрид ри╣ਾри╕ри▓ риХри░рии ри▓риИ ри╢ੁринриХਾриорииਾри╡ਾਂ рижਿੱридੀриЖਂ। римੌри░ੀ риоੈриоੋри░ੀриЕри▓ риРриЬੁриХੇри╢риири▓ риРਂриб риоੈрибੀриХри▓ риЯри░ри╕риЯ рижੇ риЕриХਾрижриоਿриХ ри╕риХੱридри░ рибਾ. риЕрииੂрик римੌри░ੀ рииੇ ри╡ੰри╢ рииੂੰ ри╡ризਾриИ рижਿੰрижੇ ри╣ੋриП ринри╡ਿੱриЦ ри▓риИ ри╢ੁринриХਾриорииਾри╡ਾਂ рижਿੱридੀриЖਂ। риЙри╣рииਾਂ риХਿри╣ਾ риХਿ ри╡ੰри╢ рииੂੰ ри╡ਿри╢ੇри╢ ри░ੂрик ридੋਂ риЯрипੂри╢рии рилੀри╕ ри╡ਿੱриЪ ри░ਾри╣рид рижਿੱридੀ риЬਾри╡ੇриЧੀ।

Business Statistics- Correlation Analysis

The correlation analysis refer to the techniques used measuring the closeness of the relationship between variables. "Correlation analysis deals with the association between two or more variables." 1. Positive and Negative Correlation: whether correlation is positive or negative would depend upon the direction of change. i.e if as one variable is increasing the other, on an average is also increasing or if one variable is decreasing the other, on an average is also decreasing, correlation said to be positive. If on the other hand one variable is increasing, the other is decreasing or vice versa it is said to be negative correlation. e.g 1. Positive correlation: X : 10   12   15   18 20                                                      X:  80   70    60   40   30 Y...

риЗੰрииੋри╕ੈਂриЯ ри╣ਾри░риЯри╕ рижੇ ри╡ਿрижਿриЖри░риеੀриЖਂ рижਾ риЬੇ.риИ.риИ. ри╡ਿੱриЪ ри╢ਾриирижਾри░ рик੍ри░рижри░ри╢рии

рииੈри╢риири▓ риЯੈри╕риЯਿੰриЧ риПриЬੈਂਂри╕ੀ рижੁриЖри░ਾ ри▓риИ риЧриИ (риЬੇ.риИ.риИ.) риоੇриири╕ рижੀ рик੍ри░ੀриЦਿриЖ ри╡ਿੱриЪ риЗੰрииੋри╕ੈਂриЯ ри╣ਾри░риЯри╕ рижੇ ри╡ਿрижਿриЖри░риеੀриЖਂ рииੇ ри╢ਾриирижਾри░ рик੍ри░рижри░ри╢рии риХри░риХੇ ри╕риХੂри▓ рижਾ рииਾрио ри░ੌри╢рии риХੀридਾ ри╣ੈ। ри╡ਿрижਿриЖри░риеੀриЖਂ рижੇ рикри░ри╕ੇਂриириЯਾриИри▓ риЬਾри░ੀ риХੀридੇ ри╣рии। ри╡ੈринри╡ риоੱриХрйЬ рииੇ (98.46), риЧੁри░риЬੋрид рииੇ (97.11), ридਾрииਿриЖ рииੇ (92.03), рик੍ри░ਿридਿри╢ рииੇ (92.01), ри░ਿрикੁрижриории ри╕ਿੰриШ рииੇ (92.00), ри░ри╕ри▓ੀрии рииੇ (89.37), рижਿри╡ਿриЖਂри╢ੂ риХриЯਾри░ੀриЖ рииੇ (88.31), риХрииਿри╢риХਾ рииੇ (88.03), рижੀрикри╢ਿриЦਾ рииੇ (87.09), рижਿри╡ਿриЖਂри╢ੀ рииੇ (87.07), риЗри╢ਾрии рииੇ (87.03), рижੀрикਾри▓ੀ риЕриЧри░ри╡ਾри▓ рииੇ (85.97),рикੀрипੂри╢ рииੇ (85.06), рипри╢ਿриХਾ рииੇ (84.96), ридੁри╢ਿридਾ риХрикੂри░ рииੇ (84.05), рижੀрикਾри▓ੀ рииੇ (82.39), риЖри╢риории рииੇ (82.07), ри░ਾриШри╡ ри╢ри░риоਾ рииੇ (81.06), риХੁри╢ри▓ рииੇ (81.01), рииਿриЖри╕ ри╕рипਾри▓ риЕридੇ рииੀри▓ੇри╢ рииੇ 80 рикри░риоੇਂриириЯਾриИрии рик੍ри░ਾрикрид риХੀридੀ। риЗри╣рииਾਂ рижੇ рилਾриИриири▓ ри░ੈਂриХ риЬੇ.риИ.риИ. рижੀ рижੂри╕ри░ੀ рик੍ри░ੀриЦਿриЖ ридੋਂ римਾриЕриж ри╣ੀ риЬਾри░ੀ ри╣ੋригриЧੇ। ри╕риХੂри▓ рижੇ рибਾриЗри░ੈриХриЯри░ рик੍ри░ਿੰри╕ੀрикри▓  ризੀри░риЬ римрииਾридੀ рииੇ ри╡ਿрижਿриЖри░риеੀриЖਂ рииੂੰ риЙри╣рииਾਂ рижੀ риЗри╕ ри╕рйЮри▓ридਾ риЙੱридੇ ри╡ризਾриИ рижਿੱридੀ риЕридੇ риЕрик੍ри░ੈри▓ ри╡ਿੱриЪ ри╣ੋриг ри╡ਾри▓ੀ рик੍ри░ੀриЦਿриЖ ри╡ਿੱриЪ риЪੰриЧੇ рик੍ри░ридੀри╢рид рик੍ри░ਾрикрид риХри░рии рижੇ ри▓риИ ри╢ੁੱрин-риХਾриорииਾри╡ਾਂ рижਿੱридੀриЖਂ। риЗੰрииੋри╕ੈਂриЯ ри╣ਾри░риЯри╕ рижੇ ри╕ੈриХ੍ри░ੇриЯри░ੀ рибਾ. риЕрииੂрик римੌри░ੀ рииੇ ри╡ਿрижਿриЖри░риеੀриЖਂ риЕридੇ риЙри╣рииਾਂ рижੇ риоਾридਾ-рикਿридਾ рииੂੰ ри╡ਿрижਿриЖри░риеੀриЖਂ рижੀ риЗри╕ ри╕рйЮри▓ридਾ риЙੱридੇ ри╡ризਾриИ рижਿੱридੀ ...